Monday, September 26, 2011

pelletkachel ecoteck lisa

Rravelli/ecoteck pelletkachel lisa is een kachel, dus het gaat niet over een vrouw:)
 pellets zijn konijnenkeutels van hout, die op ingenieuze wijze worden verbrand in ons kacheltje.
 we hebben dat ding nu 3 jaar en het bevalt, maar soms ook niet:(
Toen het loodzware apparaat geplaatst werd, waren we erg blij met de geadvanceerde techniek achter het apparaat, en de knusse en goedkope warmte.
De instalateur was erg behulpzaam, de zwaan uit breda is nu failliet, dus iets te behulpzaam dunkt me.
 een prachtig rond gat hebben ze in de muur geboord, en een dito zwarte pijp geinstallerd. een echte houtkachel kon niet, want in ons gezellige jaren dertig huis zat geen schoorsteen meer, dat hadden de vorig bewoners grondig verziekt.
 de rookgassen worden in de pelletkachel aangeblazen, en kan dus makkelijker geinstaleerd worden.
toen de pelletkachel geinstaleerd was en de mannen na een bakkie weer terug naar huis waren werden de eerste konijnenkeutels verbrand.
 OEI wat was dat ding warm!!!!
 binnen een poep en een scheet was het 30 graden in huis!!!
er zaten 5 standen op het ding om warme lucht in de kamer te blazen, en een eco stand.
 Na 3 minuten schoot het ding in de ecostand, en bleef fiks warme lucht de kamer in blazen. we hadden het fyenoord stadion wel warm kunne houden.
 dus gebeld, en hij zou het gaan verzorgen. 1 uur later werden we door de importeur gebeld!,
of hij even langs kon komen:) hij was in de buurt, en stond binnen het uur op de stoep!
hij had haast, die man was erg druk, wat het service gehalte onnederlands maakte, waar kom je het tegen?
Na een korte uitleg hoe we het beste de kachel konden instellen, en de code gegeven te hebben om in dat menu te komen (a9), was hij weer weg.
Nu kan je op dat ding van alles instellen, en dat is niet makkelijk.
beknopt kan je deze parameters instellen:
toevoer pellets (cocler)
rookgassen afvoer
 en conector snelheid.(de warme lucht die de kamer ingeblazen wordt)
 in het begin heb ik gewoon alles voor de helft ingesteld wat later bleek een grote fout te zijn,
want alles werd zwart en vuil, hij rookte en pruttelde. dus iedereen die dit leest, doe dat niet:))

  Pellets:
 naar mijn mening gaan er een hoop fabels over de beste pellets over internet.
 din en din+, van afrikaans hardhout, cocos en andere exotische houtsoorten gemaakt.
 allemaal kul
de gedachte achter pellets stoken is om afvalhout te verbranden niet??
 en om zoveel mogelijk de natuur in stand te houden niet??
 toch niet om commercie in stand te houden wel??
 dus koop je pellets zo goedkoop en makkelijk mogelijk in! daar gaat het namelijk om.
vochtgehalte, as, din en din+ dichtheid e.d zijn allemaal commerciele praatjes, er zijn maar 3 fabrikanten die echt een din+ certificaat hebben, en dat zijn ook nog eens de duurste! en 1 daarvan leverd niet in nederland of belgie:))
 er zijn er veel meer die wel din+ op hun zak hebben staan ( waarschijnlijk wel aan de vereiste waardes komen) maar geen certificaat hebben.
een verschil van asgehalte van 0.3 of 0.7 betekent dat je 1 maal per maand extra je kachel 1x moet schoonmaken! erg hoor!
 daar ga ik geen euro per zak van 15 kilo voor betalen:)
zo goedkoop mogelijk das belangrijk.
 ik heb veel pellets geprobeerd, ik ben ervan overtuigd dat er een grooot verschil zit tussen alle merken, en dat de ene kachel op merk A beter brand dan merk B.
met alle pellets werd het warm in huis en daar gaat het om. moet ik wat meer het ruitje schoonmaken of/en de asla legen? So what! ze zijn 20 cent de kilo goedkoper!!
ik bespaar en in den beginnen ging het daarom, ik wil de dure aankoop er zo snel mogelijk uit hebben!



afstellen pelletkachel:


er zijn veel vragen over het afstellen van de pelletkachel.
meestal weten verkopers nog monteurs van de hoed en de rand, en op forums(fora?) komen de raarste antwoorden voorbij om hoe je ruitje schoon te houden, het beste rendement uit je kachel te halen of zo min mogelijk pellets te verstoken.
meestal staat er met hoofdletters BEL JE VERDELER!!!
maar die kan het meestal ook niet verhelpen:)
iedere pelletkachel is verschillend, maar door mijn ervaring heb ik de gouden afstelling gevonden!
die op IEDERE pelletkachel werkt!
ruitje schoon, goed rendement.
je hebt het volgende nodig!

pellets
een schoongemaakte  pelletkachel
een temperatuurmeter.(het beste werkt een bbq thermometer)

start de kachel op.
laat hem 20 min branden op een van de standen nadat de convectie fan getart is.
lees de rookgastemperatuur of onder "state stove"in het menu.
meet met de temperatuurmeter de warme lucht die uit de kachel komt.(let op dat de temperatuurmeter geen ijzer raakt!)
als je rookgastemperatuur 2x de convectiewarmte is staat je kachel goed afgesteld.
stel dat je rookgastemperatuur 140 graden afleest en je luchtwarmte 70 graden zal je ruitje niet of weing zwart worden, en heb je een goed rendement.

hoe krijg je dit in evenwicht?
dit krijg je in evenwicht door de rookgasventilator af te stellen ten opzichte van je pelletverbranding.
heb je bv een rookgastemperatuur van 120 graden
en een covectie warmte van 50 graden dan moet de rookgasventilator sneller gaan draaien.
is bij dezelfde temperatuur je convectiewarmte 70 graden dan moet hij langszamer draaien.


herhaal deze afstelling op elke stand  zodat iedere stand goed afgesteld staat.

nu onthou je de rookgastemperattur van stand 1

er staat een afstelling van de rookgastemperatuur  tijdens de ECO stand in het menu.
zet deze 5 graden lager dan de rookgastemperatuur van stand 1


als alles goed afgesteld staat zal het ruitje langer schoonblijven en de aslade minder geleegd hoeven te worden!

De meest voorkomende fout, ook bij nieuwe pelletkachels!


Laatst was ik bij een kennis van een kennis, die een pelletkachel gekocht had.
De dealer had hen zoals gewoonlijk laten zitten omdat de dealer er waarschijnlijk geen verstand van had.
ze vroegen mij dus of ik hun kon helpen.
Ik heb hun pelletkachel afgesteld, maar het bleef maar niet goed gaan.
Het bakje waar de pellets in verbrand werden bleef aankoeken, en het ruitje was na 6 uur branden pikzwart.
kachel dus weer helemaal schoongemaakt, en in het vlammetje gaan staren wat er uiteindelijk gebeurde.
met opstarten brandde het allemaal naar behoren.
na een half uur zag je dat de meeste lucht door de aanvoer van de pellets gezogen werd, en niet door het vuurkorfje zoals het behoorde.
de vlam werd onrustig, en het ruitje begon aan te koeken.
het vuur kreeg dus niet voldoende lucht.
maar bij het opstarten klopten alle parameters, maar er veranderde iets in een later stadium.

na veel nadenken kwam ik er per ongluk achter wat het kon zijn.
ik duwde tegen het deurtje aan, en dat kon ik zeker een halve centimeter heen en weer halen!!!!!

nu werkt het systeem zo:
de rookgas ventilator zuigt lucht aan door het vuurkorfje.
zo krijgt het vuur zuurstof.
als er een lek is in het systeem (in dit geval het deurtje) neemt de lucht altijd de weg van de minste weerstand.
dat zal in het begin het grootste gedeelte door het vuurkorfje zijn.
als daar maar even wat meer pellets dan normaal in vallen, wordt die "minste weerstand" veranderd.
en zullen de rookgassen aangetrokken worden via het lek van het deurtje.
want er heerst eenmaal een vacuum in de verbrandingsruimte.
dan verstopt het vuurkorfje.
want die krijgt immers te weinig lucht.
als het lek niet zo groot is in het deurtje zal het zuurstof aan gaan trekken via het wormwiel, wat immers ook niet luchtdicht is.
de kachel gaat vervuilen!  en brand niet mooi meer.

ik heb het deurtje strakker afgesteld, en daarna brandde de kachel dagenlang met een schoon ruitje!!!!

dit was een GLOEDNIEUWE kachel!!!!!!

11 comments:

  1. Ik ga dit eens proberen.
    Wij hebben een pelletkachel van edilkamin en is de seven als type. Wij hebben reeds sinds de aanschaf en plaatsing last avn rookvrming in ons huis. Het is een blokhut van 7bij 4 meter en die wordt wel goed verwarmd door de kachel. Na ongeveer een half uur ( als de kachel goed warm is) zie je de rookontwikkelng in het huisje optreden. Je ziet onder de lampen de banen van licht door de rook. Een kwartier later is het grijs binnen en stik je bijna. Ik zet dan altijd de deur open en trekt het snel weg. Het vreemde is dat het daarna vrijwel rookvrij blijft. Wel is na het branden de raam en binnenkant van de kachel pikzwart. Ik weet niet precies welke instellingen ik moet hebben voor de kachel, maar wellicht kan ik met bovenstaande iets aanpassen.

    ReplyDelete
  2. Sven

    Heb je je aanzuig buiten of binnen zitten?
    als ik u was zal ik zeker de lucht aanzuigen van buiten in zo'n kleine ruimte.

    ReplyDelete
  3. Hallo,

    De luchtaanzuiging zit inderdaad van binnen. Dan zal ik een pijpje naar buiten maken en hopelijk helpt dat inderdaad. Doe ik met een PVC buisje door het hout en een roostertje buiten erop. Ik zal even laten weten of dit beter wordt zo.
    Groeten en reeds bedankt,

    Sven

    ReplyDelete
  4. Net een mooi gat geboord van 40 mm en daar een flexibele afvoerpijp opgezet die perfect past op de inlaat van de kachel. Ziet prima uit en hopelijk helpt het. De verse lucht komt nu rechtstreeks van buiten.

    ReplyDelete
  5. Hallo,wij hebben een HP-24 pellet stove
    Wij hebben hem sinds maart 2013 een fijne ka hel maar wij zitten met een te warme ka hel het wordt zo 25/30 graden in huis,de instellingen staan nog het zelfde als het begin,nu zou ik graag willen weten hoe ik de temperatuur lager kan krijgen zo ongeveer 20/25 graden,zou u misschien weten hoe ik dat kan doen,ik hoop dat mij kan helpen.graag hoor ik hier meer van,mij email adres is anneke152@mail.com

    Alvast bedankt voor de moeite.vriendelijke groet van,Hans van der Perk

    ReplyDelete
  6. Als je moe bent van het dragen en splitsen van brandhout, opslaan en vervolgens weer binnendragen naar huis, maar U wenst toch de uitstraling en de sfeer van een houtkachel, dan kan het het juiste moment zijn aangebroken om te kijken naar de voordelen van de hout pelletkachels in Limburg.hout pelletkachel Limburg

    ReplyDelete
  7. Wij hebben reeds 4 jaar een pelletkachel, alles ging perfect, nooit iets moeten aan veranderen. Maar nu gebeurt het vaak als hij opstart dat hij gaat blazen en dan opeens terug mini-vlam om terug serieus wat pellets te moeten aanvoeren om op temperatuur te komen en opnieuw te blazen. Soms gebeurt het dat het vlot gaat andere keren herhaalt hij het proces. Onze verdeler zegt dat we moeten 'spelen' met onze trek en aanvoer van pellets. Maar we hebben dit voordien NOOIT moeten doen.
    We hebben ook al paar keer opgestaan 's morgens en staat hij in alarm: 'pellets uitgeput'; dit terwijl hij vol zit!
    Iemand raad?
    Het gaat overigens over een ecoteck lisa.

    ReplyDelete
  8. Hoi...

    Wij hebben deze week een pelletkachel gekocht de hp-24 stove. Nu vragen wij ons af hoe je de instellingen goed kan krijgen, zoals de ventilator die de warme lucht de kamer in blaast, de timer staat aan die moet uit want de kachel gaat na een half uur soms een uur uit zichzelf weer uit. Hoe hoog moet de pellettoevoer, je hebt stand 1 tot en met 5. Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen want met de handleiding komen we niet verder.

    Of zou iemand ons de coderingen kunnen geven want wij vinden deze nergens terug

    Alvast bedankt voor de reacties. Gr monique














    ReplyDelete
  9. Hallo,
    ik stook nu mijn tweede jaar met pelletkachel en ben het niet eens met uw mening.
    Natuurlijk moet je om eccologisch te stoken geen 100 km gaan rijden om pellets te kopen maar wij stellen wel vast dat er een groot verschil zit in soorten.
    De een geeft meer warmte, de ander heeft meer stof in de zak wat weer slecht is voor je worm en nog een ander geeft meer as.
    De goedkoopste zijn meestal niet de beste!
    Nog een leuke tip: je kachel gebruikt lucht uit de ruimte om de vlam aan te blazen.
    Deze lucht verdwijnt dus eigenlijk uit de ruimte. In oudere woningen kan dit oorzaak zijn van tocht omdat de verbrande lucht in de ruimte vervangen moet worden.
    Je kan er best voor zorgen dat reeds voorverwarmde lucht (bvb bovenverdieping) eenvoudig aangezogen kan worden.

    ReplyDelete
  10. Zelf heb ik al 6 jaar een ecoteck palletkachel. Naar volle tevredenheid. Alleen zou ik graag de warmtevoeler wat verder van de kachel willen hebben. Er kan wel 3 graden verschil zitten tussen wat de kachel meet en waar wij zitten. Is er misschien een draadloze optie?

    ReplyDelete
  11. Geachte heer. Ik heb ook.een pellet kachel van merk italfuoco ik heb het probleem dat de rookgas temperatuur op 128 graden blijft hangen en convectie warmte is rond de 100 graden. Ik heb de rookgas ventilator al sneller laten draaien en ook een keer langzamer dat zelfde geld voor de ventilator aan de voorzijde. Maar beide hebben geen effect hoe kom ik.hier uit.

    Mvg Alberto

    ReplyDelete